Mooi tochtje maar geen koffiešŸ˜„

23 mei 2019 - Bad Schandau, Duitsland

Gisteravond kwam ikĀ  tijdens het eten ontzettend gezellig aan de praat met een Nederlands echtpaar ,eigenlijk de eerste keerĀ  deze tocht. Het Tsjechisch is toch wel een handicap šŸ˜„Ā  maar het is niet anders.

iHet is nog zwaar bewolkt als ik op sta. Ik ontbijt op mijn kamer met het alleraardigst klaargemaakt ontbijt uit de ijskast. En zit om even over half negen op de fiets. De straat is gelukkig droog want ik moet over vreselijk gladde keien steil naar beneden. Het lijkt even te gaan motregen maar dat houdt snel op. De weg is zo nu en dan weer heel slecht en ik doeĀ Ā het kalmpjes aan. Mis helaas een afslag en rij een merkwaardig rondje dat eindigt in een graslandje maar waar ik gelukkig toch via een "uitermate shabbye"Ā  camping weer uit kom. De bergen aan beide kanten van de rivier worden duidelijk hoger en tenslotte perst de rivier zich door de "porta bohemia" ik moet de ruimte delen met aan beide kanten van de rivier een druk bereden spoorweg,2 autowegen en mijn fietspad. Mooi is het zeker. Doordat er zo weinig ruimte is zitten er zeer pittige klimmetje in dit stuk. Tot 9% en dat is echt heel steil. Op Ć©Ć©n moet dan ook even lopen. Aan de overkant van de rivier ligt Usti nad Labem= Usti aan de Elbe.Ā  Niet erg indrukwekkend . Gewoon door fietsen. Er zijn vandaag aanzienlijk meer fietsers met bagage ( allemaal tegenliggers ik zie niet een meeligger) ik snak naar een kopje koffie maar is helemaal niets dus zo nu en dan maar weer wat water.Ā  De Elbe stroomt hier hard , aan de tonnen te zien zeker 4 mijl per uur. Er ploetert 1 duwbak tegen in ,verder helemaal geen scheepvaart. Tenslotte kom ik na 53km bij DecinĀ  .Een wat grotere stad met een aardig plein en niet een koffietentješŸ˜„šŸ˜„Ā  Ā  Ā  Ā  Ā Ā  Een turk met een shoarma gril biedt tenslotte uitkomst ik krijg een kopje koffie en kan aan de overkant bij een..... Chinese of Japanse of koreaanse supermarkt! !! een paar broodjes kopen.Ā  Een eindje buiten DecinĀ  is er waarachtig ook een bankje waar ik de broodjes kan opetenĀ  Ā  En dan is het nog maar 26km naar Bad Schandau.Ā  Het is ondertussen onbewolkt geworden. Wel staat er een forse nw wind die dus lekker door het dal trekt en die ik dus pal tegen heb. Maar de fiets is weer in topvorm dus het gaat prima.Ā  Er was vandaag weinig te zien en dus ben ik al om 2 15 uur bij mijn hotel. Kamer met bad!!!!! Hoera. Verder dus een heel rustig middagje. Ik besluit toch nog maar wat te doen en wandel naar de rivier waar ik het omootje naar de overkant neem en dan 2km naar het centrum van Bad Schandau wandel. Een echt zeer duits kurort. In 1799 al een badhuis gebouwd tien er een ijzerhiudebde bron werd ontdektĀ  nu staat er langs de rivier een enorm kurhotel en schuifelen er allerlei bejaarden rond. Het blijkt dat ik op mijn kortingkaart terug mag met een pont dus dat doe ik natuurlijk. LeukĀ  tochtje en nu asperges eten.

Fotoā€™s

1. Nette:
    23 mei 2019
    Roos en ik zagen op de terugweg in de auto ook Usti aan de Elbe!! Heerlijk voor jou een bad!
  2. Truus van Lenthe.:
    23 mei 2019
    Rustige dag om weer mee te beginnen en nu gaat het een stuk makkelijker met de taal. Wat heerlijk dat de fiets het weer prima doet, de benenwagen trouwens ook { gaat ze nog even 2 km wandelen}
    Topper, groetjes T.
  3. Henny:
    23 mei 2019
    Mevr Reinking, ik vind het een hele prestatie dat u zover fiets ( en dat zonder een kopje koffie!!šŸ˜ƒ) ik wens u nog veel fiets plezier. U bent een topperšŸ‘
  4. Conny en Tonnis:
    23 mei 2019
    Dank voor je levendige beschrijvingenā€”- we volgen je met veel plezier vanuit de luie tuinstoelenšŸ‘šŸ‘šŸ¤“šŸ¤“Nu weer lekker wat borduren na het nuttigen van je heerlijke asperge maaltijd!,!!??tot morgen LFā€™s Tonnis&Conny
  5. Marina:
    23 mei 2019
    Mien ik zei gisteren nog, doe de groeten daar in Usti. Je had daar echt een kop koffie en meer kunnen vinden.
    Van mij mag je dat morgen in Duitsland inhalen met een lekker stuk Kuchen erbij. Mijn ervaring met fietsen is dat als je iets ziet om eten of drank in te slaan dat je dat zeker niet moet uitstellen. Dus als je door bv Dresden of Magdenburg komt, ga dan vooral even langs een bakker (wel met zicht op je fiets natuurlijk).
    Enorm veel plezier en succes.
  6. Fred en Marijke:
    23 mei 2019
    Mede dankzij jouw stem heeft de vvd zetelwinst geboekt. Vanaf de burcht Konichstein keken we bij onze vakantie in Dresden op Bad Schandau neer en zijn daar ook geweest. Fijne tocht met goed weer zoals hier . Fred en Marijke