Wederom Glasgow

16 mei 2025 - New Lanark, Verenigd Koninkrijk

We vertrekken 9.45 richting Glasgow  en stoppen eerst even bij de supermarkt voor broodjes voor de picknick want het is alweer schitterend weer.  Door langs de zeer kronkelende weg tot de M4 die ik nu ken en de ons vlak bij het Tenement house brengt. Dat is een tijdcapsule. Het is een appartement in het huis op de foto op de 2e verdieping. Zitkamer slaapkamer badkamer keuken. In de zitkamer in een kast een soort bedstede en in de keuken ook en het lijkt erop dat de laatste bewoonster als ze niet buitenshuis werkte grotendeels in de keuken zat. Het hele huis was verder volgepropt net meubels. Ze was een echte hoarder. Haar moeder was een professionele  naaister en ze kwamen uit een redelijk well to do family dus mooie meubels en porselein en aardewerk. De mevrouw die het huis na haar dood kocht besefte meteen hoe bijzonder het was. Er was bv nooit elektriciteit aangelegd ( wou ze niet) er zijn nog gewoon gaslampen in het hele app. We kijken onze ogen uit.  Dan door naar de Burrell collectie.  Die ligt in Pollock park waar we de auto op een invaludenparkeer kunnen zetten en daar boven verukkelijk een uurtje in de zon zitten.  Dan het museum in en het is nog prettiger en mooier als ik me herinnerde.  Zoveel schitterende wandtapijten schilderijen Chinees vroeg aardewerk etc et  en met zulke voortreffelijke teksten. We genieten. Ik vind gelukkig ook nog 1 van mijn geliefde geborduurde kistjes  . De reden is : "I am afraid we don't have any others on display. I am do sorry"   Dan zijn we moe van alle mooie dingen en rijden we zeer  vlot( jo doet het weer prima) terug naar New Lanark. Ik rij nog even rond om te proberen foto's te maken. Lastig  het ligt er allemaal schitterend bij in het strijklicht.

Foto’s

3 Reacties

  1. Bobo:
    16 mei 2025
    Wat een mooi wandtapijt!
  2. Jacobijn:
    16 mei 2025
    Gelukkig toch nog een geborduurd kistje! Klinkt als een super leuke reis oma, geniet ervan!
  3. Lisette:
    16 mei 2025
    Heel bijzonder dat overvolle Tenement House.
    Geen elektriciteit!