Een hele hele lange dag

3 februari 2024 - Sortland, Noorwegen

Het begon heel rustig met gestaag vallende sneeuw, die het verkeer rondom ons bijzonder aardige hotel heel stil deed voortkruipen, terwijl wij een smakelijk ontbijtje nuttigden. Om 9.45 reed een taxi voor, die ons naar het centraal station bracht waar we de koffers in een kluis zetten, want we hadden de hele dag om nog mooie dingen te zien. Het sneeuwde nogsteeds een beetje en de straten waren glibberig en glad, maar het Munch museum ligt vlakbij en we hadden een tijdslot van 10_10 30 en dus ruim de tijd. Ik vind het museum , dat verledenjaar werd geopend bepaald geen mooi gebouw. Het ligt samen met de Opera en de bibliotheek in de zeer opgekallefaterde wijk vlak bij de zee. De buitenkant is heel grijs( blijkt door de later aangebrachte aluminium zonnewering te komen.) En ook hier weer een krankzinnig grote hal en enorme kale grijze gangen. Tassen in een kluis en naar de tentoonstelling.  Munch en Goya. Moderne profetieën.  Eerlijk gezegd vond ik het een akelige tentoonstelling , zeker prachtige dingen, maar zo veel zo gruwelijk. Beide erg bezig met de dood ,oorlog ,geesten en spoken. Prachtige etsen uit de serie Disasters of war van Goya , maar ik hou niet van oorlog en zeker niet in deze tijd. Goed we gaan verder het enorme museum in met een enorme collectie Munch natuurlijk. We kunnen de Schreeuw niet vinden, maar we mogen de hele dag in en uit dus lekker een kopje koffie met een taartje en dan naar buiten, waar een controversieel enorm beeld van een vrouw staat. De kunstenares heeft gezegd dat het haar niets kan schelen dat mensen het lelijk vinden. Het boeit me niet erg. Dan wandelen we naar de Opera een schitterend gebouw mrt associaties naar ijsbergen en bomen. Glas en marmer buiten en schitterend bewerkt hout binnen. We krijgen et een fascinerende rondleiding van 1 van de oud danseressen.  Er werken 600 mensen, metaal,houtbewerking, schilders, kostuumartelier, pruikenmakers, alle toneelknechten etc etc. Er wordt geoefend voor een nieuw ballet voor morgen avond , maar gelukkig is dat net afgelopen , zodat we ook de grote zaal kunnen bekijken. Zeer de moeite waard. Een broodje aldaar en dan  Terug naar Munch opzoek naar de schreeuw, die nu blijkt  1 x per 1/  1/2 uur vanachter een zwart luik wordt getoond. Vreemd  begrijp de achterliggende gedachte helaas niet.   De volgende stop is de Bibliotheek die verleden jaar pas hier geopend.  Ook weer een supermodern gebouw  mooie architectuur doet aan bijenraten denken. Het is er ontzettend warm en ook hier een enorme hoge ruimte. Wat ze in deze drie gebouwen per dag aan stookkosten gebruiken moet gigantisch zijn. We gaan rustig naar het station en nemen de Flyexpress naar het vliegveld. Wat handwerken en een broodje garnalen  . Het vliegtuig vertrekt met een half uur vertraging maar haalt dat aardig in en we landen om 22.10. Er staat géén bus naar Sortland en dan begint het lange wachten.  De bus komt om 23.05 maar dat betekent niet dat we weg gaan. Er moet gewacht worden op een vertraagd vliegtuig dat landt om 11.45 maar dat helpt ook.nog niet want de transport band weigert. En TENSLOTTE  om 12. 25 =0.25 gaan we rijden. Er ligt enorm veel sneeuw maar de weg is op dit tijdstip natuurlijk erg stil en we hebben  een prima rustige chauffeur. Zien onderweg een prachtige vos maar geen elanden en zijn om 2.30 in Sortland

Het was een lange lange dag maar bijzonder interessant

1. Rosemarijn Schrader:
    Leuk oma!!
  2. Nette:
    3 februari 2024
    Zeker een lange dag! Maar ook wel veel gedaan en gezien!
  3. Annabel:
    3 februari 2024
    Dat schilderij met de drie meisjes is mooi. Je dochters 😄
  4. Bobo:
    3 februari 2024
    Ja! Die meisjes op de pier is herl mooi! Grappig; Wij vonden het Munch museum zeer de moeite waard!
  5. Willemien Reinking-Jonxis:
    3 februari 2024
    Inderdaad mooi, maar de goya tentoonstelling stemde me echt heel somber
  6. Lisette:
    4 februari 2024
    Heel bijzonder, Willemien, die moderne architectuur, en de kunst ook, al was het aan de sombere kant….en die lange dag was wel héééél lang!

Jouw reactie