Rondje lake Champlain

4 november 2023 - Shelburne, Vermont, Verenigde Staten

Het is half bewolkt en we gaan een tochtje maken. Eerst een eind naar het zuiden.  Lake Champlain ligt tussen vermont en upper New York state  en direct aan de overkant van het water liggen de Adirondack mountains. Een prachtig gezicht. We rijden door wat kleine dorpjes langs de vruchtbare oostkant van het meer.  En komen bij de enige brug over een smal stuk van het meer.  Aan de andere ligt in New York state het fort op Crown point. We parkeren de auto en lopen in forse wind naar ruines.het fort werd gebouwd door de Fransen om  de Engselen  die hier zich wilden vestigen weg te houden. In 1757 veroveren de Engselen het tenslotte en vervolgens werd het in de burgeroorlog ingenomen  en alle kanonnen werden in Boston gebruikt om de engselen te verdrijven. Het is het grootste fort dat door de Engselen in  noord Amerika werd gebouwd.  Dan volgt een prachtige tocht de bergen in , want Hillary heeft bedacht dat we voor het schitterende uitzicht een top (je) moeten beklimmen. Het is een behoorlijke klim, mijn heup vindt het prima, mijn rug maar matig. Maar het uitzicht werkelijk schitterend.  Hillary is een enorme wandelaar. Ze staat altijd om 5 uur op en wandelt dan van 5.30 tot een uur of 7. Knennergek wat mij betreft. Maar we hebben erg gezellig tochtje. Na deze " workout" rijden we verder langs weer schitterende uiterst rustige wegen en stille dorpjes . In het dorpje Moriah staat een waanzinnig gemeentehuis  naast een al even gek stationnetje.  1x per dag stopt er een passagiers trein naar New York en we zien 1 goederen trein met minstens 50 wagons.  Door naar Essex. Hier is een pont die ons naar de overkant zal brengen. Maar eerst een toasted sandwich in een krankzinnig cafeetje.  Het waait zo langzamerhand de voorspelde windkracht 5 met forse golven op het 200km lange meer. De veerboot trekt zich er niets vanaan en zet ons in 25 minuten ( 18km).  Over rustige binnen wegen en een covered bridge terug naar huis. We bezoeken Gail nog een keer( weer geheel in anticovid kledij)en ze weet meteen wie ik ben en is erg blij met het bezoek. Daarna een rustige maaltijd en een lekker warm bad

1. Nette:
    4 november 2023
    Prachtig die adirondack mountain. Wij waren daar ook toen we met de kinderen Bobo bezochten in Chicago. Fijn dat gauw je nu zo gauw herkent!!