Naar Dartmoor

29 augustus 2023 - Paignton, Verenigd Koninkrijk

Om te beginnen een correctie op gisteren. De sluit steen in de cathedraal van Exeter slaat op Thomas Becket,  die onthoofd werd. Samuel Becket was een schrijver.

We ontbijten rustig en vertrekken tegen 10 uur Dartmoor. Natuurlijk over heerlijke binnenweggetjes, Helaas is het zwaar bewolkt , geen picknickweer  maar droog . We komen langs een Abbey en besluiten hem even te bekijken.Het blijkt een gloed nieuwe benedictijner klooster en abdij te zijn, op de plaats van een oude die tijdens de dissolution 1531 werd afgebroken. Het gebouw werd in 1951 ingewijd.                  We rijden verder over steeds smaller wordende weggetjes de moor in en ook op want er zitten hellingen tot 20% in. Voortdurend even voor of achteruit naar een uitwijk plekken voor een tegenligger. Komen over een heel smal bruggetje over de snel stromende Dart en tenslotte in Widecome in the moor met een grote kerk uit 1540.Hij heeft een heel hoge toren en is groot omdat men van heinde en ver over de moor kwam ( gelopen, ook met begrafenissen,  een eind buiten het dorpje ligt een steen, de coffin stone waaop de dragers de kist konden neerzetten om uit te rusten)  We bekijken hem van buiten en van binnen. Fraaie sluitstenen in het gewelf en boven een sluitsteen in de ingangshal een nest met 5 jonge zwaluwen die krijsen als hun ouders met voer komen. Dan de pub in voor de lunch , picknicken gaat echt niet want de wolken hangen hierboven zo laag dat het heel zachtjes motregent.  Een enorme sandwich en half a pint of Bitter is  meer dan genoeg om de dag mee door tekomen.  Ik laat de helft van de dikke boterhammen staan.. We rijden over nu soms nog smallere weggetjes langzaam richting ons cottage. En nu ook nog met echt wel 2 meter hoge heggen, heel nu en dan een doorkijkje naar het schitterende landschap,  hoog op de moor met veel varens en knal geel bloeiende gaspeldoorn. Lager weer veel grasland. We verdwalen een beetje opzoek naar de Tesco voor wat boodschappen,  maar het lukt eindelijk. Helaas geen lapsang souchon, maar wel wat lekkere kaasjes en mijn favoriete waterbiscuits. Dan over de allersmalste weg ooit( Google maps is voortreffelijk) naar hier voor thee en rustig zitten. Vanavond weer even naar de haven om te eten. Alle restaurants zotten enorm vol, het is hier echt nog vacantie en ik heb voor alle komende dagen gereserveerd.

1. Nette:
    29 augustus 2023
    Heerlijk zo!!
  2. Lisette:
    30 augustus 2023
    Kwam niet eerder aan jullie blog lezen toe!
    Ben nu helemaal bij…..
    Het is weer een prachtig reisje!
    Lisette