Heerlijke eerste dag

18 mei 2019 - Kuks, Tsjechië

Daar ga ik dan. Na een uitgebreid ontbijt in ons prettige hotel wordt ik uitgezwaaid door Nette en Rosemarijn.  Ze halen me nog e v en in en rijden door naar Praag terwijl ik de helling af snel naar Vrchlabi. Er is hier nog geen fietspad maar de weg is prima en het is zaterdag dus geen vrachtverkeer en het is ook nog vrijwel allemaal verkeer bergop. Vrchlabi is heel aardig. Fiets er even een rondje en ga dan verder langs de van hier gemarkeerde Elbe weg 2. Werkelijk voortreffelijk , je moet wel blind zijn om dat te missen. Ik heb natuurlijk ook mijn boek met kaarten op "mijn bureau " en het is heel plezierig.  Zo nu en dan zit er een gemeen klimmetje in de weg en dan blijkt mijn nieuwe accu voortreffelijk te werken.  Het volgende plaatsje is Hostinné.  Het is een beauty met een prachtig marktplein met arcades en een schitterend raadhuis met een toren met 2 reuzen van 4.8m. Ik drink er vlak naast een lekker kopje koffie mit kuchen !!! Verder berg af en soms steil op gaat het naar Dvur Králové. Onderweg kom ik over een stuwdam met een waanzinnige stuwdam met neogotische torens die in 1920 klaar kwam. Zie de foto. Er schijnt een beetje stroom te worden opgewekt.  Dvur Králové blijkt ook al weer zo'n schitterend plaatsje met een arcaden marktplein. Dan blijkt het nog maar een klein eindje te zijn naar mijn logeer adres in Kruk. En wat ben ik daar blij mee. Ik heb een reuze appartement boven het vvv en Kruk is heel bijzonder. Er staat een gigantisch hospitaal uit het begin van de 18e eeuw.  Zeer barok. Gebouwd door Graaf von Sporck. Hij schept er aan begin van de 18e eeuw een soort mondainebadplaats.  Laat schitterende beelden maken die het geheel versierden. Het ligt aan de overkant van de rivier hoog om hoog.  Ik ga er met een volledig Tjechisch gesproken rondleiding mee. Gelukkig wel een Nederlandse tekst in mijn hand. Het is opvallend hoe slecht men in dit van het land engels of Duits spreeks.  Ook de jonge bedienstertjes niks. Er zit een sublieme apotheek in het gebouw die nog tot 1945 functioneerde.  Heerlijk in het zonnetje drink een glas wijn op het terras bij het Hospital.  Straks een hapje eten in het enige etablissement in dit piepkleine plaatsje

1. Nette:
    18 mei 2019
    Leuk moeder!! Wij een prima rit naar Praag gehad. Daar een super leuke dag! Goede reis verder.
  2. Isabel Versteeg- Conlledo:
    Goede reis!
  3. Conny en Tonnis:
    19 mei 2019
    Een goed begin, wij reizen, ook door de foto’s met je mee.
  4. Truus van Lenthe.:
    19 mei 2019
    Hoi Willemien, zojuist je eerste verslag gelezen.
    Een goed begin met prachtige foto's!!
    Mooie eerste dag!
    Ga zo door, groet Truus.
  5. Susan Groenewegen:
    19 mei 2019
    Wat een prachtige foto's. Wat een mooi land is het toch! Geniet er ook lekker van!