Naar Kladbury ad labem

19 mei 2019 - Kolesa, Tsjechië

Het is onbewolkt als ik wakker wordt en na een prima ontbijtje in het naast liggende restaurant zit ik om 8.30 op de fiets. Meteen al een paar aardige klimmetje maar daarvoor is er nu de 500w accu. Heerlijk. De eerste plaats waar ik doorkom is Jaromer. Geen mens op straat maar weer een prachtig stadje. Er vlak bij ligt de vesting   Josefov  . Het kost me evenwat moeite de weg er naartoe te vinden maar het blijkt het omrijden zeker waard. Gebouwd  tussen 1780 en 1787 gold het toen als een van de aller modernste vestingsteden met 12000 soldaten. Helaas is het museum nog dicht.  er schijnen  enorme onderaardse gangen te zijn  .Van enig nut is de stad nooit geweest!! Goed ik fiets lekker weer verder. Over de dijk.  Door zeeën van koolzaad aan de ene kant en de, nu al veel bredere rivier aan de andere kant. De volgende grotere plaats is Hradec Králové. Een universiteit stad ( nooit van gehoord) maar weer schitterende huizen in de straten en om het marktplein.  Het blijkt een van de mooiste stadscentra van Tsjechie te hebben. Ik drink er een lekker kopje koffie met frambozentaart.mmm . Er is ook een waterkracht werk  dat ik graag zou bekijken maar helaas op zondag buiten het seizoen dicht. De fietspaden op de Elbe-dijken zijn uitstekend en er rijden ook veel fietsers en rolschaatsers.niemand met bepakking overigens gewoon lekker op zondag op de fiets. Veel aanspraak heb je ook niet want hier in de binnenlanden is de kennis van vreemde talen miniem. Zelfs met de dienstertjes in cafés is het gebarentaal. Na Hradec wordt het landschap wat saaier en de fietspaden ook soms zeer matig. Door rulzand sporen is niet mijn hobby en ik loop dan ook een paar keer een eindje. Liever blo-Mien dan gebroken-heup Mien. Gelukkig komt er weer een schitterende oude binnenstad van Pardubice  en dan een paar keer heen en weer over de Elbe (bruggen)  op weg naar Kladruby. Ik kom nog langs een paar fraaie meren met  bijzonder onaangenaam uitziende campings en ben om 15.00 uur in Kladruby . Merkwaardig  het hotel is niet te vinden. Het plaatsje is helemaal niets behalve een " zeer beroemde paardenfokkerij"de oudste ter wereld.  Levert nog steeds paarden voor oa de Zweedse en Deense parades. Mooie gebouwen    maar geen hotel . Gelukkig wel een kroeg voor een biertje en een alleraardigste waard en zijn dochter die in het naburige dorpje een kamer voor me vinden. Wederom alles met handen en voeten want geeeen woord duits of Engels .er zijn in Tchechie 2 Kladruby 's !!ja ja dat mij dit overkomt!!! Gelukkig maar 5km verder  En nu zit ik in een andere paardenfokkerij met hotelkamers heerlijk bij te komen van 95km fietsen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Isabel Versteeg- Conlledo:
    19 mei 2019
    Prachtig foto's! En gelukkig een hotel kamer gevonden na 95 kms!!
  2. Marina:
    19 mei 2019
    Stoer he, dat we op afstand en vanuit een luie stoel mee kunnen genieten van je reis. bedankt alvast voor de smeuige verhalen. Welterusten alvast en goede reis voor morgen.
  3. Truus van Lenthe.:
    19 mei 2019
    Weer genoten van dit verslag en de mooie foto's
    Ben benieuwd of de accu na 95 km leeg is...
    slaap lekker en morgen mooie dag, groet T.
  4. Fred en Marijke:
    19 mei 2019
    Ik zie dat het weer goed is, prima. Hier in Zwolle zijn mega hagelstenen naar beneden gekomen. Je huis kon er prima tegen. Fijnevoortzetting van je reis en laten we hopen datdevolgende hotels zijn waar ze horen te zijn . Fred en Marijke
  5. Bobo:
    20 mei 2019
    Mooi foto's moeder. En wel weer een leuk avontuur om bij een paardenfokkerij te logeren. Goede fietstocht vandaag weer. Dag liefs Bobo
  6. Conny en Tonnis:
    20 mei 2019
    Prachtige foto’s, hier gisteren 30 mm regen!
    Veel succes verder.
    Conny en Tonnis