4x is scheepsrecht?

4 juni 2019 - Hamburg, Duitsland

Ik sta vroeg op er wordt in de loop van de dag regen en onweer verwacht en bovendien hoop ik dat het verkeer op de brug nog niet al te druk zal zijn . Dus snel ontbeten en om even over 8 zit ik op de fiets. En ja hoor het is nog stil op de brug. De Elbe is hier al behoorlijk breed, de brug bestaat uit 2 delen met daar tussen in het "Engelen trapje"  en ik fiets dus gewoon over de normale weg en wordt slechts door 1 personen auto in gehaald, nog geen vrachtauto te bekennen.  😀   Ik sla rechtsaf naar de dijk hoor : knal en tiktik en weet het al : het veertje is weer uit de derailleur gesprongen. Ik heb zo langzamerhand de indruk dat de Tjechische derailleur Oostblok kwaliteit is . Maar geluk bij een ongeluk : de ketting hangt wel slap maar ik kan er heel gewoon mee fietsen. Niks doortrappen of zo. Dus opgewekt verder. Er is op dit stuk echt ontzettend weinig te beleven. Nauwelijks meer mooie vakbouwhuizen, wel heel goed onderhouden tuinen bij redelijk luxueuze huizen. Ik zit nu echt onder de rook van Hamburg.  Ik moet op een gegeven ogenblik weer naar de rechter oever en neem een grote veerpont die er ook bijna 10 minuten overdoet om naar de overkant te komen  . Dan de dijk over en de bladzijde van mijn gids omslaan en dan zie ik tot mijn verbazing dat ik al bijna in het dorpje ben waar ik dacht te overnachten . En dan heeft ( een beetje tot mijn vreugde ) het hotelletje aan de dijk "Ruhetag" en is er ook geen mens te bekennen om me erin te laten. En dus door naar de Grote stad. Ik bel even naar een hotel uit mijn gids en heb, zij het voor de dubbele prijs!!😀😥 ze kunnen vragen wat ze willen in de stad , een redelijk hotel, vlakbij het Hauptbahnhof . Ik kom langs een aantal heel merkwaardige kleine gebouwtjes die aan een soort vijvers staan , bedenk me dat het eruit ziet als een waterzuivering, passeer dan ook nog een soort kasteel dat er ook bij hoort  Het is ook een café maar helaas ook hier Ruhetag  . Wel echter een uiterst vriendelijk echtpaar waarvan de ma mijn losse ketting ziet en het ons samen lukt het veertje weer op zijn plek te krijgen. Het Wasserkunst Elbinsel  Kaltenhofe blijkt tussen 1875 en 1879 gebouwd te zijn om het Elbe water geschikt te maken voor drinkwater. Helaas functioneerde het niet goed genoeg en kreeg Hamburg in de hete zomer van 1890 met een enorme cholera epidemie te maken met  tussen 8500 en 10000 doden  nu is het een ecocentrum met veel uitleg en een krankzinnig hoofdgebouw.  Het hotel is snel gevonden en ik eet mijn broodje op de kamer en ga na een poosje de stad in.  Er is niet veel moois van over maar het straalt wel gezelligheid uit. En voor het eerst zie ik enorm veel vrouwen met hoofddoeken en hoor ik veel niet duits spreken.  Straks een hapje eten in de stad . Ik ben een beetje moe van elke dag schnitzels met asperges dus eindig ik in een enorme Italiaan voor een"Piza"😀😀😀😀

1. Marina:
    4 juni 2019
    Hamburg, dat klinkt al redelijk als "we zijn er bijna". Die gidsen zijn goud waard als de Duitse Grundlichkeid een beetje te wensen over laat. Ik zou die Tsjechische derailleur maar bewaren als aandenken, wat een ellende. Arme ziel, erg genoeg als het je overkomt, een kleine ramp als je er alleen voor staat en ook nog in het buitenland. Je bent een held Mien.
  2. Juul:
    4 juni 2019
    Die cholera toen was idd heftig . Piza ... is dat Duitse of Hoofddoek versie??
  3. Willemien Reinking-Jonxis:
    4 juni 2019
    Hij was echt heel Italiaans . Vapiano was het bedrijf en je hoorde er veel italiaans😀
  4. Truus van Lenthe.:
    4 juni 2019
    nieuwe vinding: 4x is scheepsrecht... ik hoop voor je dat het hier bij blijft !!