Langs de Elbe!

5 juni 2019 - Wolfsbruchermoor, Duitsland

Het einde van mijn tocht komt in het zicht en daarom vind ik deze titel voor vandaag wel leuk net of ik nu pas aan de Elbe kom, maar ik ga nu meteen in Hamburg op zoek naar het"waterfront gisteravond vond ik niet zo veel aan de binnenstad, maar na mijn fietstocht van vanmorgen , stel ik mijn mening over Hamburg echt bij. Ik ga op weg om de Elbphilharmonie te bekijken en rij daardoor,  langs een werkelijk zeer aangenaam opgeknapt/nieuw gebouwd deel van de stad vlak aan de Elbe. Oude pakhuizen die zijn opgeknapt  etc etc. Bij de Elbphilharmonie staan horden,horden groepen die allemaal geloof ik rondleidingen krijgen. Ik was eerst van plan dat ook te doen maar nu ik dit zie geloof ik niet dat het iets voor mij is. Ooit maar eens proberen een kaartje voor een concert te bemachtigen. Vrolijk voort ,het is heerlijk weer en er ligt een windjammer die nu museum schip is. Hij is gebouwd in 1896 wat toch wel tamelijk laat lijkt voor een zeilschip voor de handel met het verre oosten, hoewel ik weet dat de last grain race nog in de 30er jaren was. Dan fiets ik een heel eind over een pad vlak langs de rivier vlak onder de vrij steile helling van deze kant van de rivier. Er staan zëer fraaie huizen, zowel eind 19e eeuw als ook heel moderne . En dan ineens loopt het pad dood en ligt er een afschuwelijke trap . Het zijn steeds 5 treden en een klein plat stukje en dat 7x😥😥maar ik heb "het knopje" waarmee de motor mee loopt en het lukt. En ik vind dat mijn conditie ook wel meevalt want het blijft ontzettend zwaar. En dan ben ik ook ineens in Wedel, het plaatsje waar Wim en ik ooit de Galloper                4 weken moesten achterlaten vanwege aanhoudend NW wind in de Duitse Bocht. Nu is het vrijwel wind stil maar wel NW😀. Hier gaat een voetveer naar de andere kant en ik bof enorm want hij gaat om 11 uur en het is 10.45 en de volgende is pas om 13.15. Hoera. De Elbe is hier al heel breed en de pont doet er ruim 20 minuten over. Dan binnen en buitendijks richting Stade. Een kopje koffie met een , veel te zware, ik laat de helft staan, kuchen, aan de rivier . Stade is een Plaatje. Ik kan me niet herinneren er ooit geweest te zijn.ik kan bijna niet stoppen met fotograferen.  De kerk heeft een schitterende preekstoel en altaar uit het midden van de 17e eeuw en een Schnitger orgel. Helaas wordt het niet bespeeld.  Schnitger kwam uit Stade en werd één van de beroemdste orgelbouwers uit de 17e eeuw. Leuk om te weten dat hij uit Stade kwam. Stade heeft behalve een schitterend haventje ook vesting wallen, aangelegd toen de stad door de Zweden werd bezet en ik zit heerlijk op een bankje op een bolwerk mijn broodje op te eten.  Dan  ga ik van de Elbe af. Ik had wat moeite tussen hier en Cuxhaven een hotelletje te vinden en kwam uit bij een hotel in het absolute middle of nowhere  . Wie heeft er ooit van Wolfsbruchermoor  gehoord? Het is nog 35 km fietsen en er komen lekkere wolkenluchten aan en ik krijg ook wel wat regen maar niet genoeg gelukkig om mijn oliebroek te hoeven aan trekken.. Het hotel blijkt aan de weg te liggen die van het veer van Gluckstadt komt en nu begrijp ik het. Ik krijg gelukkig een kamer aan de achterkant waar ik vogels hoor fluiten en geen last heb van het vrachtverkeer.

1. Roelf en Cécile:
    5 juni 2019