Gearriveerd

6 juni 2019 - Cuxhaven, Duitsland

Ik heb geen haast Cuxhaven is nog maar 65km en het ziet eruit naar regen dus laat ontbijt en dan na de bui de fiets opgeladen voor het laatste stuk  . Het is wel zwaar bewolkt en er staat een w wind ong 3-4. Dus pal tegen. Eerst gaat het naar Wischhafen, en plaatsje van niks en dan naar Fred burg ook niet erg veel aan maar de plaatselijke Turkse of Iraanse  kruidenier/bakker/slager/lunchcafé  en al het andere wat de uiterst vriendelijke man verkoopt heeft een kopje koffie. Er ontstaat met nog een andere "Auslander"  en een erg aardig duits echtpaar een gesprek over de intolerantie tegen over deze mannen.  Ze hebben het er moeilijk mee want ze werken hard en ook deze Duitsers zijn er erg verbogen over. Ik heb nu al zo veel kleine neringen gezien die door "buitenlanders" gerund worden.   Ik ga weer verder nu niet niet vlak langs de Elbe maar over een weg die pal achter de dijk ligt en waaraan aardige dorpjes in lintbebouwing liggen. Nog steeds zo nu en dan mooie boerderijen , soms ook wel erg aan een opknapbeurt toe met slechte daken en daartussen zo nu en dan een soort Herenhuis omringd door prachtige oude bomen. Ik krijg de indruk misschien de hereboer?  Buitendijks ligt nog zeker 3-4km land dus er zullen zeker grootgrondbezitters zijn. In de dijk zo nu en dan een doorlaat waar altijd hokjes bij staan waar de vloeddeuren in liggen.ik kom bij het grote Sperrwerk bij Otterndorf,  hier kwam je door als je met gestreken mast naar de Oostzee wilde. Deden wij nooit! We moeten wachten omdat er net een jachtje naar buiten gaat. Het is erg laag water en zo te zien nog eb dus hij vliegt naar buiten. Dan verder naar Otterndorf . Het betrekt weer behoorlijk maar gelukkig blijft het bij een paar druppels en kan ik op een pleintje mijn broodje op eten. Er is een museum in een groot huis uit 1696 maar het gaat pas 3 uur open en daar ga ik niet op wachten. Dus verder over de spuisluis die hier erg belangrijk is voor het achterland en dan moet ik de dijk op.  Het uitzicht is schitterend (de rivier is hier al 17.5 km breed ,maar kleeft 1 bezwaar aan. De Hekjes.!!Het zijn loodzware klaphekken die naast het grote hek zitten. Ze moeten wel want je fietst tussen enorme kuddes schapen door . En ik moet er in het totaal door 12😥😥gelukkig kom ik 3 keer net bij een hek als er een andere fietser aankomt en dat helpt . Ik kom bij een vuurtoren die Dicke Berta heet. Ik dacht altijd dat dat een vreselijk kanon uit de eerste wereldoorlog was (genaamd naar mevr Krupp??? of gewoon 2e letter van het alfabet? ) Maar goed dit is een vriendelijk exemplaar uit 1897. En dan rij ik Cuxhaven binnen even langs de Alte Lieve en dan naar mijn hotelletje waar ik een kamer op 3e verdieping zonder lift heb. Om nog even een paar andere spieren te moeten gebruiken om mijn 14-16kg bagage naar boven te slepen    . Eind goed al goed.

1. Emilie Jonxis:
    Gefeliciteerd
    Liefs Does
  2. Truus van Lenthe.:
    6 juni 2019
    Je hebt het gehaald !!! Respect !!!
    Ondanks dat het af en toe tegen zat, vandaag weer "de hekjes" { hahah }. Grote bewondering voor je !!
  3. Fennie & Peter:
    6 juni 2019
    Bravo !!! Spannende tocht, gelukt ! Geweldig hoor!
  4. Ebeltje Hartkamp-Jonxis:
    6 juni 2019
    Jeetje Miena! Het is je gelukt! Eigenlijk heb ik er nooit aan getwijfeld dat je Cuxhaven zou halen omdat je een reuze doorzetter bent. Hartelijk gefeliciteerd.
    Liefs, Ebeltje
  5. Henny:
    6 juni 2019
    Gefeliciteerd! Een hele mooie prestatie.👍 daar mag u trots op zijn. Hartelijke groet Henny
  6. Dinie Pieters:
    6 juni 2019
    Nou, dit is wel een felicitatie waard. Petje af voor deze prestatie en heel veel dank voor de prachtige verhalen en foto's.
    Hartelijke groeten van Mark en Dinie
  7. Willemien Reinking-Jonxis:
    6 juni 2019
    Dank je wel. Als ik weer in zwolle ben moeten we gauw weer eens iets afspreken . Hartelijke groeten mevr R
  8. Marina:
    7 juni 2019
    Lieve Mien.
    Hoeveel pedaalomwentelingen, hoeveel meters onder je fietsbanden door, maar vooral hoeveel herinneringen verder...wat een avontuur.
    Bedankt voor je dagverslagen en de foto's.
    Je hebt het geflikt! En nu maar hopen dat de wereld er een heel klein beetje beter op wordt. Jij hebt je best in elk geval gedaan.
    Goede terugreis en tot snel in Zwolle.

Liefs Marina
  9. Jacoba de Jonge:
    Lieve Willemien,

Wel een verschil : ik zit met heerlijke kopjes koffie lui jouw prestaties te lezen,! Geweldig dat je dat allemaal hebt gedaan en beleefd. Vol respect, ik doe het je niet na.
    Tot gauw hoop ik, groetjes Jacoba
  10. Roelf en Cécile:
    8 juni 2019
    Willemien, gefeliciteerd met deze fantastische prestatie en nu terug naar je eigen huis en je eigen bed, dat moet heerlijk zijn...
  11. Eddy en Corine:
    8 juni 2019
    Gefeliciteerd. Je hebt het gehaald (overigens was daar geen twijfel over), zelfs met een Tjechische derailleur. Via het reisverslag hebben we een klein beetje meegereisd.
  12. Inez:
    10 juni 2019
    1300 km gladiolen!!! (hoop dat ik die afstand goed heb onthouden)
    Inez
  13. Conny en Tonnis: