Rustdag 3

3 juni 2019 - Lauenburg, Duitsland

Even had ik het plan een trein naar Hamburg te nemen ,maar dat blijkt met overstappen gepaard te gaan en daar heb ik eigenlijk geen zin in dus een extreem rustig dagje Lauenburg. Het is om te beginnen nog erg warm en dus loop ik op mijn dooie gemak naar de brug om eens even te bekijken hoe ik die zonder mijn "ENGEL" kan nemen. Ik wil nl morgen niet over de aangegeven route aan deze kant van de Elbe want die bestaat uit 16km onverharde en sterk op en neer gaande paden, waar ik na mijn ervaringen van gisteren  geen enkele behoefte aan heb, Er staat nergens dat je met de fiets op het fietspad MOET en dat betekent dat ik  gewoon met het verkeer mee kan fietsen. Niet helemaal ideaal maar anders zie ik geen mogelijkheid en ach Het is maar een paar 100 meter. Dan loop ik het stadje in  weer met heel veel fraaie vakbouwhuizen.  Ik was me er nooit van bewust dat zo noordelijk zoveel vakbouw is. Leuk. Ook de kerk is aardig. De toren is na de oorlogse verwoesting pas in 1993 herbouwd maar het kerkgebouw is voor een groot deel nog uit de 13e eeuw en is binnen heel eenvoudig ingericht.  Dan loop ik het Elbeschifffahrtmuseum in  . Zeer fraaie uitleg over de scheepvaart sedert het begin daaran.  Ik begin nu te begrijpen waarom ik zo vreselijk weinig beroepscheepvaart   zie:  de waterstand!!     De Elbe heeft behalve met de zo nu en dan  vreselijk hoge waterstanden vooral te lijden onder lage waterstanden. Waardoor er natuurlijk veel te weinig vracht per schip mee kan. Ook nu staat hij begin juni al aardig laag en het is een regen rivier ,het Reuzengebergte heeft wel een beetje sneeuw soms maar dat zet geen zoden aan de dijk of liever water in de rivier.    Dat was me een nuttig ochtendje   . Ik lunch rustig op mijn kamer en dan breekt het voorspelde noodweer los. Onweer hagel windstoten en gietende regen. Wat is dat nu toch prettig dat ik vandaag niet mag fietsen.  Lezen en handwerken zijn ideaal voor zo'n middag. Als het straks weer droog wordt nog een lui rondje door het stadje.

16.53 uur  EN  nu ligt er , geheel in tegenspraak met mijn berichtgeving over de Elbe scheepvaart ,een groot ongeladen oliebinnenschip voor mijn balkonnetje  te proberen achteruit de haven in te komen  hij heeft maximaal boeg-en hekschroef nodig. knap werk!!

1. Bobo:
    3 juni 2019
    Leuke rustdag moeder! Mooi dat vakwerk.
  2. Nette:
    3 juni 2019
    Inderdaad prachtige huizen! En gezellig zo’n vrachtschip voor je hotelkamer!!
  3. Truus van Lenthe.:
    3 juni 2019
    Veilig genieten van natuurgeweld !!
  4. Dinie Pieters:
    4 juni 2019
    Ik was een eindje achter met lezen ( Sorry hoor!) Dus ik ben er even goed voor gaan zitten. Genoten natuurlijk weer van de prachtige, smeuige verhalen en de mooie foto's. Heel veel succes nog met de laatste loodjes mw Reinking.
  5. Piet en Joosje Kleingeld:
    4 juni 2019
    We genieten van je verhalen.je kunt zo solliciteren n als krasse culturele reisleidster. Nog even volhouden .tot gauw na Pinksteren . We leven mee op grint en keienhellingen.