Weinig schaduw

2 juni 2019 - Lauenburg, Duitsland

Het prettige van de hele dag op je fiets in de buitenlucht zitten ,is dat je heerlijk slaapt. Aanrader voor de slapelozen! Goed ik ontbijt dus gewoon op tijd want er wordt 32o voorspeld  en ik moet 85km vooral over dijken met heel weinig schaduw.  Factor 50 op gezicht , nek en mijn armen en het moet goed komen.  Ik heb besloten om hier de brug over te gaan en deze dag op de rechter Elbe oever te blijven. Aan de overkant (dat is dus deze kant als ik er ben aangeland😀) zijn een paar plaatsjes die worden aanbevolen. Dat betekent wel dat ik een uiterst curieux plaatsje oversla: Rüterberg . Het werd in 1967 tijdens het geruzie van de WDR EN de DDR over de grens aan beide kanten ingesloten.  De bewoners hadden een pasje om in en uit te komen en mochten geen bezoek ontvangen. De bewoners riepen zich uit tot Dorfrepublik  van 1967-1989.

Net over de brug kom ik op een prettige weg die door en langs piepkleine dijkdorpjes gaat . Langs de weg schitterende vakbouw boerderijen en zelfs een kerkje geheel in vakbouw  . De eigenlijke route gaat over de dijk maar ik prefereer de doodstille binnen weg waarlangs veel grote bomen die schaduw geven. Ik omzeil zo ook een stukje on bestrate weg en kom in Hitzacker. Een schitterend stadje met een kleine haven en helemaal vol met vakbouw huizen.   ik  krijg er van mijn handboek een lesje vakbouwhuizen herkennen.Het woordenboek moet er aan te pas komen om het verschil tussen "Giebelständig , Ausfachungen verputzt oder Sichtklinkern ausgefacht "  te begrijpen. Zoek het allemaal maar op😀😀😀  . Na het heilige kopje koffie en een rondritje door het stadje ga ik weer verder. Er is een groot hoogwater kering bij dit plaatsje aangelegd. Volgens de gids één van de grootste van Europa. Mmmmmm zijn ze zeker nog nooit in Nederland geweest.  Het is gewoon een stevige dijk met daarin mooie vloeddeuren die dicht kunnen bij hoog water.  Helaas moet ik hierna over een behoorlijk stuk onbestrate weg.  En dan nog een forse helling maar niets bereid me voor op het stuk dat daarna komt. Een grintweg  die geloof ik alleen met een mountainbike te berijden is en ook nog steil omhoog en daarna nog steiler omlaag gaat  . Omhoog moet ik het laatste eind lopen: het is te steil en berg- af vind ik het zo eng dat ook dat een eind lopen wordt.  Op dit stuk zijn er ineens aan beide oevers redelijke heuvels en het is het steilste van mijn hele reis zo ver.   Maar goed ik kom gewoon in 1 stuk en tamelijk bezweet  weer op een gewone weg. In Neu Darchau is een rommelmarkt en rommel is het. Ik ga gauw weer verder  Helaas nog een paar keer lange stukken grint maar geen hellingen meer en dan gaat dat prima. Het plaatsje Bleckede heeft een Schloss , vakbouw 17/18e eeuw met er aan helaas een niet erg fraaie glazen aanbouw voor " das Biosphären reservation Elbetalaue" Er schijnen hier Bevers te leven, maar het centrum is dicht op zondag.  Dus voort over de dijk. De zon brandt ongenadig en ik ben blij als ik een bankje zie om mijn broodje te eten en veel water te drinken.Raak er gezellig aan de praat met een paar "Hamburgers" en dan komt Lauenburg in het zicht. Ik moet daarvoor weer de andere kant en ..  op de brug blijkt er gewerkt te worden aan het fiets/voetpad en zit er een brug van 7 treden op en 7 treden af in.  En dan is er precies op dat ogenblik; een sterke, ontzettend aardige, vrij jonge man; die vraagt " kan ich ihn helfen"   ja bite.   En voor ik iets kan doen pakt hij mijn hele fiets met 14 kg bagage én een moter én een accu ; op alsof het helemaal niets weegt en brengt hem de brug over. De man is een Engel, verdient een plaats in Hemel tzt. Ik hoef alleen nog maar de brug af , een aantal verschrikkelijke hobbel keien over  en ik ben bij mijn hotel. Zum Alten Schifferhaus. Kamer  met balkon aan de rivier. Wie doet me nog wat na 85 km.

1. Nette:
    2 juni 2019
    Ik zit hartelijk te lachen. Voor die lieve jongeman hoop ik echt tzt pas 😂😂
  2. Catherine:
    2 juni 2019
    Dank Willemien. Wat laat je ons heerlijk meeleven, foto's ook mooi! Helaas geen kiekje van de fiets-engel ...
    Had je wel een hoedje op in de zon?
    Onze journaliste vroeg me wanneer je terugkomt.
  3. Willemien Reinking-Jonxis:
    2 juni 2019
    Nee geen kiekje van mijn engel , ik was geheel confuus 😀. En nee ik heb geen hoedje, ik krijg van alles op mijn hoofd hoofdpijn, dat betekent wel dat ik nu enige zonnebrand in mijn dunne grijze haren heb, zo te voelen geen blaren. En tenslotte ik ben in de loop van vrijdag weer in zwolle Dochter Carolien/bobo haalt me
    Vrijdag op uit Cuxhaven.
  4. Juul:
    2 juni 2019
    Weer een mooie tocht! Hopelijk morgen iets koeler. Een klein hoedje kan toch wel? Zometeen heb je blaren op je hoofd
  5. Isabel Versteeg- Conlledo:
    3 juni 2019
    Of een mooie doek met stripjes op je hood? Het is vandaag in Nederland al 13 graden cooler, zo daar ook hoop ik.
    Goede reis!
  6. Conny en Tonnis:
    3 juni 2019
    Factor 50 helpt gelukkig goed,weet ik uit ervaring.
    Heb je aan de Elbe de plaats gevonden waar de Amerikanen en de Russen elkaar in 1945 ontmoetten?
  7. Truus van Lenthe.:
    3 juni 2019
    Lauenburg opgezocht op Google maps en zowaar de brug, heb jou en de jongeman zelf ingekleurd en zag het helemaal voor me !! Jij maakt van alles mee, prachtig, lieve groet T.