Dagje Winchester

27 augustus 2023 - Winchester, Verenigd Koninkrijk

• We blijken geen haast te hebben. Want de cathedraal gaat op zondag pas om 12 30 open en we hebben een tour geboekt door de oudste school van Engeland  wykham College om 14.15.   Ik zit dus lekker te borduren en dan  brunchen we tegen elven ,lekker gebakken eitje etc.  Tegen 1 uur  lopen we naar de cathedraal . Het blijkt dat er een fors entrance fee wordt gevraagd. Natuurlijk is er voor het onderhoud veel geld nodig , maar stuit ons een beetje tegen de borst, want er staan bovendien overal oproepen om donaties te doen. Zou het als aflaat kunnen dienen?? Maar de kerk is schitterend, prachtig steenworp, een doopvont uit de 13e eeuw met St Nicolas erop en prachtige kapellen.  Dan lopen we verder naar het College. Dat blijkt werkelijk zeer de moeite waard te zijn. Een voortreffelijke rondleidster laat ons veel zien. De jongens  school dateert uit 1382 is sedert dien altijd op dezelfde plaats school geweest. Het schoolgeld is 46000 per jaar. ( met food and lodging!!!) Prachtige gebouwen, kerk en eetzaal.En sedert dit jaar zij. Er ook meisjes en hebben ze net permissie gekregen om een dorp voor meisjes te bouwen. We gaan weer terug lopen, maar stoppen eerst om The walker een pub nu genoemd naar de diepzee duiker Walter die tussen 1906 en 1911 op 6 meter diepte de fundamenten van de cathedraal versterkt  en de kerk behoedde voor instorten . Het is wel wat lopen van en naar ons huisje , maar we slaan er ons manmoedig doorheen.  We eten in de stad in een uitstekend Frans restaurant.  Lekker

1. Nette:
    28 augustus 2023