Naar Dessau

27 mei 2019 - Dessau, Duitsland

Vroeg op en om 7.30 ontbijten want er gaat om 8 21 een bus naar Wittenberg en misschien mag de fiets mee   en ja hoor er komt een enorme gelede bus waar mijn fiets lekker In mee mag  en om 9 uur rijden we Wittenberg binnen   . Het bus station ligt even buiten de stad en fiets toch maar al krakend de stad in  .Alweer een erg mooie stad  Cranagh de oudere woonde en werkte hier en natuurlijk de kerk van stellingen van Luther  . Vlak daarbij is een fietsenmaker maar die gaat pas om 10 uur open dus rustig een kopje koffie  tegen over het Cranagh huis. En dan is het 10 uur en staan we al met 4 mensen (3 lekke banden en ik) te wachten. Gelukkig komt de man snel noteert alle lekke banden en buigt zich dan over mijn derailleur en zegt tot mijn grote vreugde dat hij dat wel even zal fiksen en dat doet hij dan ook in een kwartiertje en vindt ik er niet voor hoef te betalen omdat ik zo ver fiets,de schat! En dus ga ik met een gerust hart en een hele fiets Wittenberg nog even in en bekijk de kerk ( niet erg mooi van binnen ) het hof van Cranagh waar nog steeds of alweer een schildersschool in zit en fiets dan langs veel renaissance huizen de stad weer uit. Het is bewolkt maar droog en het waait iets minder hard als gisteren.  De dorpjes waar ik door kom zien er duidelijk welvarender uit als  10/12 jaar geleden toen ik naar Polen fietste maar er staan nog steeds heel veel volkomen vervallen fabriekshalen met in gegooide ramen. Het prijsniveau is hier ook beduidend lager dan in West Duitsland.  In Coswig moet ik de rivier weer over met een gierpont en ik kom ontzettend gezellig aan de praat met 2 heren die ook vanaf de bron aan het fietsen zijn. Ze doen er maar 2 dagen korter over dan ik!!! En ze doneren ook nog voor Amref. Later haal ik ze zelf nog een keer in  . De weg gaat langs een heel interessant park "Worlitzer Anlagen" aangelegd in de 18 eeuw met waterpartijen vreemde gebouwen en allerlei poortgebouwen waar ik doorheen fiets. Ik kom er achter dat Dessau behalve Bauhaus heel veel betekent heeft in het klassisme in Duitsland Er zijn 4 Schlösser uit de 2e helft van de 18e eeuw. Morgen wordt het dus én Bauhaus én 18e eeuw  . Verder ga ik nu langs Dessau richting mijn Elbe hotel  . Dat ligt aan de overkant van de rivier en ik moet bij een vlag gewoon hard roepen en ja hoor daar komt een pontje. Het hotel blijkt heel prettig  ik heb een heerlijke kamer in een bijgebouw met uitzicht op de rivier   en "sublieme,zeer Duitse vitrages "!!

1. Bobo:
    27 mei 2019
    Fantastisch dat je bij het Cranagh huis bent geweest.
    Mooie foto's moeder. Veel plezier morgen.
  2. Nette:
    27 mei 2019
    En wat een toeval van die twee heren die ook voor amref fietsen!
  3. Eddy en Corine:
    27 mei 2019
    Hoi Willemien. Wat fijn dat de derailleur nu weer werkt en prettig dat de reparatie gratis was. Vast omdat je voor Amref fietst. Het verslag leest als een leuke en inspirerende dag. Mooi uitzicht op jouw kamer. Groetjes Corine en Eddy