Een Tjechische derailleur, !

26 mei 2019 - Mühlberg, Duitsland

Ik schijn een dubbelstadje even te moeten uitleggen.  Muhlberg  ontstaat in 1226 als een alt Stadt en nog geen 10 jaar later met een Neu Stadt. Daartussen zat een oude Elbe-arm die dichtslibt en in 1347 wordt voor het eerst het als een " Juridische einheit " genoemd.  Hier sliep ik dus vannacht.  Het plaatsje blijkt erg bekend in Duitsland van wege de veldslag van Mühlberg tussen Karel V ( katholiek) en de saksische vorsten (protestant) gewonnen door Karel V maar toch tenslotte overwinning voor het protestantisme in dit hele gebied. En Ebeltje meldt mij dat er ook een beroemd wandtapijt over is. Verder was er ook nog een groot krijgsgevangen kamp in ww 2

.   Goed na een prima ontbijt ga ik op weg  onbewolkt harde wind.  De weg is waanzinnig slecht. Zo nu en dan een piepklein stukje asfalt en dan weer de gemeenste mogelijke kinderkoppen/ veldkeien. 😣😣 na ong 15 km van dit gerammel, terwijl ik net denk :mijn nieren komen tussen mijn oren"  denkt mijn Tsjechische derailleur dat ook en verliest het onderste tandwiel.  Mijn ketting hangt daardoor natuurlijk heel slap,maar wonder boven wonder kan ik wel trappen en blijft mijn trouwe Bosch motor gewoon ondersteuning geven en dus stap ik, na eerst het laatse dorpje terug te hebben gelopen op zoek naar het wieltje,  gewoon maar weer voorzichtig op. En ja het gaat. Zo nu en dan trapt hij even door maar ik kan gewoon wel 15km rijden. Heuvel op wel voorzichtig  . De Elbe lijkt hier gewoon op de IJssel, redelijk breed met kribben  ruime uiterwaarden en grasland. . Gelukkig wordt de weg nu ook weer beter  meestal asfalt. Ik laat me met de gierpont overzetten naar Belgen.  Mooi stadje hoog op een heuvel dus fiets ik een eind om ,om niet over weer vreselijke keitjes omhoog te  moeten. Een vriendelijke imboorling  legt me uit hoe ik over asfalt naar de Elbe rad-weg kan komen  en zo door naar Torgau.  Hier ga ik het stadje in. Een beeldschoon renaissance stadje waar ik op de markt een prima kopje koffie met apfelstrudel (zo langzamerhand heel heilig)  neem. En dan rustig, nou ja rustig het waait zo langzamerhand wel windkracht 5/6,  verder naar het stadje Dommitzsch; ook weer aardig . Een eindje buiten het stadje staat een heerlijke bank voor mijn broodje en daar heb  ik dan ook weer een aardig gesprekje met andere fietsers. " Lekker :  veel jonger dan ik en uitgeput door de wind😀😀😀 . Ik moet nog een 15km en nog steeds blijft het zaakje werken. Ik neem wel een rustige binnenweg ipv het officiële Elbe pad om  een paar km af te snijden.  Tot mijn enorme plezier zie je hier overal korenbloemen in de korenvelden. Dat zie je eigenlijk nooit meer in Nederland . En ja daar is mijn stadje Pretsch en mijn Parkhotel.  Na een heerlijke douche en een wasje loop ik stadje in.  Het blijkt een alleraardigst kasteel te hebben.  Renaissance gebouw.  de vrouw van August Den Starken had het als zomerpaleisje en nu is het een school en "kinderheim"   maar ook een cafeetje en ik trakteer mezelf op verukkelijke aardbeien en een glas lokale witte wijn. Morgen zie ik verder  ik moet naar Wittemberg voor de fietsenmaker en misschien kan mijn fiets mee in de bus van 8.21 zo niet dan fiets ik er gewoon langzaam naartoe .

1. Truus van Lenthe.:
    26 mei 2019
    Mooie en spannende dag vandaag, succes morgen met de fiets, groetjes T.
  2. Marina:
    26 mei 2019
    Jij en het materieel worden wel op de proef gesteld. Je bent een doorzetter.
  3. Bobo:
    27 mei 2019
    Succes met de ketting... het lijkt Parijs-Roubain wel met al die kinderkopjes!
    Wel mooi daar!
  4. Nette:
    27 mei 2019
    Dat de fiets het nog doet! Gelukkig maar! Succes vandaag!
  5. Fennie & Peter:
    27 mei 2019
    succes met herstel van de derailleur en een goede tocht
  6. Dinie Pieters:
    27 mei 2019
    Door deze prachtige verhalen heb ik het gevoel mee te reizen, mede door de mooie foto's ( ik word er alleen niet moe van ha ha) . Veel bewondering!!!