Naar Mühlberg

25 mei 2019 - Mühlberg, Duitsland

De dag begint met een gezellig ontbijt met de eigenaresse van mijn hotelletje. Ik had haar over mijn actie verteld en het blijkt ze uitvoerig, nb met de plaatselijke vroedvrouw  , naar Kenia is geweest en me 50€ steunt. Leuk zo haal ik ook en route nog wat op. Het is maar een klein eindje naar Meissen waar ik natuurlijk weer de fabriek en het porselein museum wil bekijken en ik ben prachtig op tijd voor de rondleiding van 10 uur. Ze doen het echt heel aardig en ik loop daarna  nog wat door de collectie.  Er is toch wel vreselijk veel bij wat in de 18e en 19e eeuw schitterend werd gevonden  ..... maar ik ben er toch niet zo dol op en het moderne werk zou ik nooit kopen . Maar het is toch leuk het weet te zien. Ik wandel/fiets de oude stad even door en pak dan de lift naar boven naar het kasteel en de kerk. Fiets mag mee naar boven   en dat voor 1€.  In de Domkeller  drink op hun dakterras heerlijk koffie met uitzicht op de stad en de rivier. Met de lift weer naar beneden,  (ik echt de pest aan  al die spekgladde keien die hier overal de bestrating vormen. Durf er nauwelijks op te fietsen) De brug over en aan de rechter oever van de rivier op weg naar Mühlberg.  Het fietspad gaat vaak over de dijk en is dan behoorlijk smal en er zijn weer veel fietsers maar het gaat prima. Aan de overkant van de rivier liggen een aantal kleine stadjes die wel aardig schijnen te zijn maar die ik even voor gezien laat en ook een enorm kasteel waar de Belgische koninklijke familie het laatste oorlogsjaar in geïnterneerd was. En dan op eens moet ik knoer hard remmen voor een werkelijk onbegaanbaar stuk keien.  En dus loop ik een eindje achter een groep wandelaars aan. Die spreken me aan , of ik alleen ben . Ja dus en zo komt er van het éen het ander en staan we wel een kwartier tepraten. Echt ontzettend leuk zulke ontmoetingen en ook zij geven me zo maar geld voor Amref. Ik heb me mijn dagje wel.ik kom lekker vroeg aan in Mühlberg  waar ik een alleraardigste hotelier tref en  verder een middeleeuws dubbelstadje van niks!!! Er is een fraai kerkje dat nb voor de hervorming een nonnenklooster was. Dan een lutherse kerk wordt. Tijdens de DDR een opslagplaats en sedert 2001 weer een katholiek klooster.!  Verder is er een oude proosdij 1531 waarin nu een uitstekend Museumpje zit .en dat is eigenlijk alles.  Nog een Frauenkirche met een "sehenswerdig" altaar maar die is dicht en een haventje waar niets in ligt. De hotelier kan me een broodmaaltijd verschaffen en verder is er ook geen restaurant. Ik zit heerlijk in de tuin en het brood is prima en er een flesje wijn en een heel belangrijke voetbal wedstrijd dus door straten van het stadje kun je schieten.  Ik zit hier prima.

1. Nette:
    25 mei 2019
    Weer een super leuke dag dus! En wat fijn dat je onderweg ook nog gesponsord wordt! Lief hoor!
  2. Bobo:
    25 mei 2019
    Klinkt allemaal erg leuk! Wat is een dubbelstadje eigenlijk?
  3. Anne Marie de Boer-Reuvers:
    25 mei 2019
    Dag Willemien, ik ben je nu aan het volgen. Toevallig heb ik vorige week het stuk Maagdenburg Dresden gefietst, maar ik had mijn zus en twee sterke mannen bij me. Jij doet het alleen, ik heb respect voor je!
    Geniet van de mooie Elbe,
    Anne Marie (moeder van Hilje, vriendin van Jet)
  4. Willemien Reinking-Jonxis:
    Wat leuk dank je wel
  5. Marina:
    Lieve Mien,
    Geweldig! Niet alleen je tocht en het doel, maar ook de beschrijving van de rit. In gedachten fiets ik een beetje met je mee.
    Goede nacht en veel plezier morgen.
  6. Piet en Joosje Kleingeld:
    26 mei 2019
    Lieve Willemien, wij genieten dagelijks van je culturele reisverslag langs bergen en kuilen. Respect en bewondering!!! Wij doen een rondje-pontje Zalk en Hattem. Liefs, Piet en Joosje
  7. Isabel Versteeg- Conlledo:
    26 mei 2019
    Lieve Willemijn , je bent een geweldig reisgids. Ik geniet enorm van je verhalen, en vooral als je praat over je bureautje/kantoortje.
    Ik fiets met je mee.
  8. Ebeltje Hartkamp-Jonxis:
    Lieve Mien,
    Ondanks 'alles' zet je je fietstocht door! Ik bewonder je. Bij Mühlberg gaat bij mij een belletje rinkelen vanwege een wandtapijt, met daarop de Slag bij Mühlberg (1547) …
    Liefs,
    Ebeltje
  9. Truus van Lenthe.:
    26 mei 2019
    Dit was weer een TOP-dag voor jou en voor het goede doel !! Groetjes T.