Mooie dingen soms met een rouwrandje

24 mei 2019 - Sörnewitz, Duitsland

Ik wurm mijn fiets met nogal wat moeite uit een fraaie fietscarousel die de fiets garage van hotel is. Mooi bedacht maar niet erg makkelijk . Nu ja het is prachtig weer en het lukt te slotte  Op weg richting Dresden dat hier ong 50km vandaan ligt  Het Elbe dal is ook hier weer soms erg nauw en dat betekent dat het fietspad om de trein heen slingert en ook fors op en neer gaat want de trein wil  rechtdoor. Ik moet ook een paar keer lang bij spoorweg overgangen wachten want er rijden hier enom veel ,heel lange, goederentreinen . Het eerste plaatsje dat ik aan doe is Pirna,volgens mijn boek en volgens het vvv zeer bekend doordat Canaletto er veel heeft geschilderd ( nou ik wist het niet maar heb er een foto van gemaakt) jammergenoeg ontdek ik ook dat Pirna te bekend zal zijn doordat het kasteel boven op de heuvel in de oorlog "ziekenhuis "was waar geestelijk en lichamelijk gehandicapten in het euthansieprogramna werden omgebracht  Je stuit in dit deel van Duitsland wel heel erg vaak op dit soort dingen.  Maar ze worden in ieder geval niet verzwegen.

Na een heerlijk kopje koffie met weer  frambozentaart.mmm verder. Er wordt hier ineens enorm gefietst.  Helaas ook racefietsers zonder bel die doen of ze  baas van de weg zijn. Even voor Dresden staan er prima bankjes met schitterend uitzicht op een aantal krankzinnige neoclastisistische         kastelen. Schloss Albrechtsberg en Schloss Eckberg  ik zit er heerlijk te picknicken. Dan Dresden in. Ik vind een prima hek naast een biertent ,waar ik mijn fiets aan vastmaak en loop met "het bureau" aan mijn schouder de stad in. Het centrum blijkt nu helemaal klaar te zijn met een groot plein voor de Frauenkirche , het ziet er goed uit.  Ik wil naar de Grune Gewolbe in het paleis en loop er een uurtje te genieten van de waanzinnige dingen die vooral August van Saksen verzamelde. Dan weer terug naar de fiets en dus een biertje,  deze parkeerplek was een beetje voorbedachte rade. Dan fiets ik de brug over en volg de rechteroever van de rivier over prima fietspaden tot ik om even over half 5 in Sörnewitz aankom waar ik een hotelletje geboekt heb. Blijk de enige gast te zijn en moet om uiterlijk 7 uur in Biergarten eten. Mijn fiets staat binnen in de wijn opslag waarmee ze me kennelijk vertrouwen want de deur blijft gewoon open.😀

1. Conny en Tonnis:
    24 mei 2019
    Merk je iets van de Europese verkiezingen?
    Goede reis, ook morgen
  2. Fred en Marijke:
    24 mei 2019
    May treedt 7 juni af. Maar je weet dit natuurlijk al. Groeten en goede reis verder Fred en Marijke
  3. Fred en Marijke:
    25 mei 2019
    Het eerste boek van je fietstocht in Tjechie is aangekomen. Je moest wel een heel eind lopen met je kapotte fiets!!! Fred en Marijke
  4. Truus van Lenthe.:
    25 mei 2019
    Dat nare verleden van Duitsland blijf je nog steeds tegenkomen en dat is maar goed ook, om nooit te vergeten !! Groetjes T.