In Magdeburg

29 mei 2019 - Biederitz, Duitsland

Ik wil niet te laat in Magdeburg zijn en op de doortrap fiets gaat het niet zo snel dus vroeg ontbijten en op weg  Er zat een groep vriendenfietsers in het hotel en die vertrekken ook en wensen me sterkte. Gaat goed komen hoor.  Ze fietsen me al snel voorbij maar ik haal ze ook weer regelmatig in als ze ook dingen bekijken. Aardige lieden met veel gezellig grappen. Ik kom door wat kleine dorpjes met heel aardige soms nog Romaanse kerkjes en rij dan een enorm productie bos in. Er liggen tonnen van boomstammen te wachten op transport en ik moet zo nu en dan van de fiets om me langs vrachtwagens te wurmen. Ik kom er achter dat de fiets het minste doortrapt als Ik een heel hoog toerental trap (gelukkig nog geen arthrotische knieën )  en ik kan nog een redelijk tempo draaien. Langs een Wasserbrug of liever de toren die er van over is. Heb een erg interessant gesprek met één van groep. Hij vertelde me ,dat als de Wende nog wat langer was uitgebleven, er van dit soort gebouwen nu echt helemaal niets meer over zou zijn. Pas na de wende is men begonnen te redden wat er nog te redden viel in die Oost Duitsland. Verder gaat het weer tegen één stevig windje in naar de Gierpont bij Barby.    Barby heeft niets met de Barbie poppen te maken maar toch is er nu een Barbie museumpje ( ik sla het over) drink wel een kopje koffie van uiterst vriendelijke café houder. Hij is nog niet open maar ziet mijn hunkering! !  Dan weer vrolijk voort door een zeer Ijssel-achtig landschap met ook heel nederlandse wolkenluchten.  Tegen 1 uur rij ik Magdeburg binnen en ga opzoek naar de fietsenmaker die op het internet veel lovende kritieken kreeg . Nou dat is terecht. Er zit een echt bekwame man die wat kijkt en dan wat instrumenten pakt en gaat sleutelen.  Er is gewoon niks echt kapot alleen zeer onoordeelkundig aan geknutselt.  10 minuten later heb ik een fiets die het gewoon doet. Hoera . kosten?  Ach geeft u maar wat in de fooienpot.                      Ik rij naar het domplein en trakteer mezelf op een glas wijn. Wel verdiend vind ik na 59km fietsen op ee  doortrap fiets.  Dan ga ik de dom bekijken die is werkelijk erg mooi met schitterende grafmonumenten  en een prachtige preekstoel.  Ook de onze lieve vrouwe kerk en klooster zijn fraai. Ik vraag me af hoe ver ze gerestaureerd zijn want de stad bestaat voor het grootste deel uit na oorlogde nieuwbouw waar onder een krankzinnig gebouw van Hundertwasser uit 2005. Ik ga er vlak bij mijn broodjes zitten opeten  de stad verdernog wat bekijken en heerlijk in de zon een halfuurtje zitten lezen. Dan de rivier over naar een voorstadje waar ik een airbnb heb. Eerst nog langs de Aldi voor mondvooraad voor morgen  want het is Hemelvaarts dag en alles schijn't dicht te zijn.  Zometeen naar de Imbis om de hoek.waar ik voor een habbekrats uitstekend eet en als ik terug kom krijg ik van zowel de buren als van gastheer 2x20€ voor Amref. Heel erg aardig.

1. Nette:
    29 mei 2019
    Mooie foto’s! En hopelijk blijft je fiets nu echt heel!
  2. Juul:
    29 mei 2019
    Weer een leuk verhaal moeder!! Hopelijk niet teveel kasseien meer!
  3. Ebeltje Hartkamp-Jonxis:
    29 mei 2019
    Kapotte derailleur, zo'n beetje gemaakt, weer zo'n beetje gerepareerd, en nu, na het derde consult, maar hopen dat je niet langer met een heel hoog toerental hoeft te racen! Ik benijd je om al het moois dat je al fietsend ziet en bewonder je dat je tijdens en na een lange rit van alles gaat bekijken.
    Heb je geen last van zadelpijn? Zo ja, een rauwe biefstuk tegen je billen plakken...
    Ebeltje
  4. Willemien Reinking-Jonxis:
    30 mei 2019
    Nee hoor geen zadelpijn . Als ik daar last van had was ik er nooit aan begonnen.