Naar Tangermunde

30 mei 2019 - Tangermünde, Duitsland

Ik begin vandaag aan mijn laatste Elbe-bike buch . Gistermiddag nr 2 in het fraaie Hauptpostamt van Magdeburg terug naar Zwolle gestuurd scheelt weer wat in het gewicht. Het is onbewolkt als ik wakker wordt en er waait weer een fris windje en jawel uit het zuiden en ik ga naar het noorden. Ik maak mezelf een broodje in de keuken ( ik dacht altijd dat airbnb airbed and breakfast betekent maar het breakfast is er niet bij hier en mijn gastheer en vrouw zijn ook niet wakker.) Net als ik alles op de fiets heb komt  Toni toch te voorschijn om me goede reis te wensen en dan stap ik op  Eerst even een stukje terug richting Magdeburg om de Elbe-rad-weg weer op te pakken. Ik kom langs een fraaie rennbahn die al on 1907 is aangelegd in een fraai stadspark. Er staan alleraardigste gebouwen uit die tijd omheen. Ik pik de rad-weg weer op en ga lekker naar het noorden met dat stevige windje in de rug. Dan fiets ik onder het Europäische Wasserstraszenkreuz door.  Dit is het punt waar het Elbe-Havelte kanaal in een aquaduct over de  Elbe gaat. Hier vlakbij ligt ook nog het enorme sluizencomplex van het Mittelland kanaal. Als ik even verder fiets komt dan ook nog de Doppelschleuse van Hohenwarthe. Hier fiets even omhoog om de sluis te bekijken. Die verbindt  het Mittellandkanaal met het Elbe-Havelkanaal en zorgt ervoor dat beide kanalen genoeg water houden. De sluis heeft zo te zien een verval van wel 15/20 meter.ik blijf al die waterwerken toch zo ontzettend boeiend vinden, met dank aan Wim  die me er goed in opleidde😚  ik passeer nog een sluis en ga dan verder via Niegripp naar Burg. Dit is een omweggetje maar ik heb de tijd en ik kan me Burg herinneren als een erg aardig stadje. En ze hebben er ook al is het Hemelvaarts dag koffie.  Kennelijk bestaat er ook in Duitsland zo iets als dauwtrappen , want er komen steeds meer groepen mannen op de weg . Meestal op de fiets soms verkleed met pruiken en zelfs echte Mooie hoge hoeden en om een uur of 11 al behoorlijk aangeschoten 😀 ik rij nog een rondje door het stadje langs een aantal mooie torens de meeste uit de 11-15e eeuw ,  maar hoe curieux  ook 1 die gebouwd is in 1906 ter herinnering aan de " Reichsgründung"  door Bismarck. Soms vind ik duitsland  echt raar en interessant te gelijk. Vrolijk voort  Rogätz. Hier moet ik met een pont naar de andere kant. Er staat een horde fietsers en de pont vaart niet? "Mittagpauze" ik zal het ze in Wijhe eens voorstellen.  Na 20 minuten wachten gaat de boom open en mogen we erop. Gelukkig lag hij aan onze kant aan de overkant staan nog veel meer mensen😀. Dan over prima geasfalteerde dijken naar het noorden.  In alle dorpjes hangen bij café 's horden, redelijk aangeschoten, jongelui. Ik heb er weinig last van   ga wel zo nu en dan  op de gewone weg fietsen. Die is doodstil ligt naast het fietspad waar ook nog veel wortels doorgroeien en zwalkende fietsers opzitten  ook al is het Hemelvaarts dag de boeren zijn volop aan het grasbinnen halen. Op één landje tel ik in het kielzog ( beter maaizog) 15 ooievaars. Schitterend , helaas net te ver weg voor een goede foto . Vind een heerlijk picknickplekje vlak bij de rivier en rij dan even over 3 Tangermünde binnen.  Het is een beeldschoon Hanze stadje ( tenminste sedert 1368) Ik vind mijn airbnb en instaleer  me er om daarna de stad in te gaan.

1. Bobo:
    30 mei 2019
    Leuke hemelvaartsdag! Lees jij dus boeken over de Elbe terwijl jij daar bent? of begrijp ik Elbe Bike Buch verkeerd? Hier is ook alles prima. Vandaag ben ik met Annabel en Ties naar de Embassy of The Free Mind geweest. Ik vertel je erover als jij terug bent.
  2. Nette:
    30 mei 2019
    Zou je de volgende trip geen e-reader mee nemen? Scheelt in gewicht en terug sturen. Heerlijk weer heb je zo te zien!
  3. Willemien Reinking-Jonxis:
    30 mei 2019
    Nee hoor het bike buch is mijn gids met kaarten en verhalen over de stadjes waar ik door kom. En what the heck is the embassy of the free mond? Sound like scientology. Brrrr
  4. Conny en Tonnis:
    31 mei 2019
    Wat een geluk met de fietshersteller.
    Wij genieten met de familie op Schier, prachtig weer.
  5. Marina:
    1 juni 2019
    Mooi Mien dat het nu weer prima gaat. Aangeschoten Duitsers zijn misschien iets minder erg dan Hollanders maar let op kapotgeslagen bierflesjes! Vraag niet waarom ik dit zeg (in Frankrijk dwars door een kapotgeslagen wijnfles gefietst en dat is zelfs voor anti-lek banden teveel)