Natuur

31 mei 2019 - Hinzdorf, Duitsland

Voor een natuur barbaar zoals ik , is het maar goed dat er toch zo nu en dan een mooi stadje komt want het was vandaag wel veel natuur😥. Prachtige vogels onderweg hoor: veel roofvogels , buizerds en valken. Veel kleine vogeltjes vooral kwikstaartjes geloof ik. Een prachtige vogel , ik denk een groene specht. Heel veel ooievaars , op een gegeven moment kom ik een bocht om en daar staat een ooievaar midden op het pad.hij/zij ziet me  en gaat met een geïrriteerd blik op de wieken. Prachtig. Maar gelukkig dan komt er een dorpje met fraaie vakbouwhuizen, Arneburg. Dan weer veel vlak "Ijssel-achtig landschap " en dan zomaar midden in het land en toren vroege baksteen gotiek  met er achter een kerk ruïne.  De kerk werd in de 50 er jaren nog geheel gerestaureerd, in 1968 was er de laatste dienst  en daarna is er nooit meer iets aangedaan. Het dak is volkomen weg. DE geschiedenis van de DDR helaas.      Ik pak weer een gierpont en kom in het stadje Havelberg. Eerst het broodnodige kopje koffie met kuchen en dan fiets ik de 7% helling op naar de Dom. Die is werkelijk prachtig. 13/14e eeuw.  Er zitten grisaile ramen in die voor 1311 zijn en schitterend koorhek helemaal in steen uitgehakt ook tussen 1350 en 1400. Verder een paar kandelaars met lekenbroeder figuren einde 13e eeuw en zo modern lijkend.  Het uitzicht op de stad met de rivier Havel is ook erg fraai .steil de helling weer af ga ik opzoek naar het pad dat tussen de Elbe en de Havel ligt. Dat blijkt prima te zijn met een half windje en zon en in de verte zeer donkere wolken  gaat het lekker.  Wel veel vogels hoor en dan wil ik mijn broodje op eten en wat vind ik:   en bushalte met bank van Natur Haltepunt.  Ik ga er lekker zitten en bij mij voegen zich 3 alleraardigste dames die ook een donatie voor mijn actie  doen.  We zitten wel een half uur te praten en dan stap ik weer op. Nog een uurtje fietsen en ik kom , terwijl er een paar druppels uit de donkere wolken komen aan bij mijn Pannkuchenhaus. Er staat "Heute Ruhetag" maar dat blijkt niet voor geboekte hotelgasten te gelden . Er is nog een echtpaar uit Hamelen en we zitten met de waard erg gezellig een poos te praten. Zometeen krijg ik een pannekoek met Bladspinat und raucherlachs. In geen jaren een pannekoek gegeten , dus dat lijkt me wel wat. Ik ben overigens erg blij dat ik alle hotelletjes geboekt heb want er zijn erg veel fietsers onderweg en ik sprak mensen die de grootste moeite hadden een bed te vinden  zelfs de jeugdherbergen schijnen vol te zitten.

1. Margriet van de Zweedse kookclub:
    31 mei 2019
    Ik geniet elke dag van het reisverslag en bewonder u enorm!
  2. Willemien Reinking-Jonxis:
    31 mei 2019
    Wat leuk Margriet dank je wel
  3. Ebeltje Hartkamp-Jonxis:
    31 mei 2019
    Ben je er bijna? Of moet je nog een paar honderd kilometers fietsen? Laat het me weten! Vol bewondering.
    Ebeltje
  4. Lisette:
    31 mei 2019
    Weer een mooie dag, ook al was het wat veel natuur.
    Hoe was de pannenkoek?
  5. Willemien Reinking-Jonxis:
    31 mei 2019
    Lekker niet iets wat ik dagelijks wil eten maar prima klaar gemaakt
  6. Eddy en Corine:
    1 juni 2019
    Hoi Willemien. Weer met veel plezier jouw reisverslag gelezen. Ik geniet mee als ik naar de foto's kijk, vooral van Bauhaus (ook al zijn die niet van vandaag). Leuk om ook de cultuurgeschiedenis mee te maken en ook om mensen tegen te komen die geboeid zijn door het doel van jouw tocht.
  7. Willemien Reinking-Jonxis:
    1 juni 2019
    Nou lees zometeen de blog maar. In wittenberge is een hele Siedlung door Gropius gebouwd!
  8. Bobo:
    1 juni 2019
    Lieve moeder, erg leuk weer. Die toren en die dom lijken ook wel een beetje Pools (zoals in noord polen). De ketting is nu helemaal in orde? Daaag goede fietsdag morgen xx