Prachtig dagje

6 november 2023 - Newton, Massachusetts, Verenigde Staten

Het weerbericht is lekker najaarsweer en ik ga nog een keer het Peabody museum proberen. De tocht ernaartoe is verukkelijk, het is nog lekker rustig op de wegen en de laatste herfstkleuren zijn prachtig. Gelukkig heeft de parkeergarage nu ruim genoeg plaats en ben ik half elf binnen. Het is een voortreffelijk museum en omdat Salem veel betrekkingen had door de scheepvaart met Azië, heeft het een schitterende collectie objecten uit dat deel van de wereld,  waaronder het behang voor een hele kamer  gemaakt voor een Schotse handelaar in Ghanzou, waar hij 20 jaar woonde. Ze hebben de kamer nagebouwd met zelfs een namaak openhaard en stoelen ervoor zodat je kunt denken dat hij in zijn Schotse kasteel er zo over  heeft zitten mijmeren. . Natuurlijk is er een schitterende collectie porselein en andere japanse en Chinese voorwerpen en hangen de enorme boegbeelden er nog net ,zoals bij mijn Vorige bezoeken.Verder is er een voortreffelijke tentoonstelling over kleding en mode van alleen Amerikaanse ontwerpers. Ik drink een kopje( hm matige ) koffie in de enorme binnenplaats van het museum ,en dan ga ik opweg naar Rockport. Een schitterende tocht over heerlijk kleinere wegen. De oceaan is aldoor dichtbij en ik rij over allerlei bruggen over inhammen. Tenslotte heeft Rockport een piepklein haventje. Het ligt behoorlijk onbeschut voor de Atlantische stormen. Ik stop bij een alleraardigst uitziend hotel( begin 20e eeuw) voor een kopje thee, wat me gratis wordt aangeboden( how lovely you do such a thing all on your own) en rij dan langzaam terug naar Boston . Overal in de tuinen staan borden , voor plaatselijke verkiezingen met namen voor bv  de burgemeester of the town clerck. Terug bij Ellen brengen we de auto naar de vriendelijk vriendin, die niet meer rijdt. En zometeen gaan we een hapje eten bij de Thai.

1. Nette:
    6 november 2023
    Wat een leuke dag! En die mevrouw van de thee heeft gelijk: super dat je dit nog allemaal doet!
  2. Bobo:
    6 november 2023
    Klinkt heel leuk idd.
    Grappig dat de spullen van die Schot dan in Salem terecht zijn gekomen.