Rustdag in Litomerice

22 mei 2019 - Litomerice, Tsjechië

Ik slaap lekker uit en ontbijt heerlijk rustig op mijn kamer . Om een uur of 10 de stad in  . Loop naar het schlosz  uit de 13e eeuw   helaas alleen de buitenmuren van over en binnen beton met vergaderzalen en een tentoonstellinkje over de wijnbouw. Al begonnen tijdens de Romeinen.  Daarna het eerste boek terug naar Zwolle gepost. Vriendelijke mevrouw in het postkantoor begreep dat ik envelop nodig had en een postzegel voor NL.  Mijn handen en voeten -Tsjechisch wordt met de dag beter. Maar ja morgen kom ik Duitsland al in. Daarna kocht ik een pond aardbeien voor ongeveer 1€. Als je eens een goedkoop land wilt bezoeken met prachtige stadjes.  Een aanrader , de hotelletjes zijn prima als de kok het niet laat afweten!!!  Het mieserde een beetje en dus ga ik een kopje koffie drinken. Een schitterend gebouw aan het marktplein maar helaas vanbinnen vreselijk ingericht maar de koffie is lekker  . Ga dan als het weer wat helder wordt verder met mijn stadswandelingetje . Heb wel spierpijn in mijn onderbenen door mijn wandeling van gisteren😀😀😀😀.
Naar het vvv want er is hier een onderaardse tunnel waarin een expo over de Richard mijn. Vlak bij dit stadje ligt Theresienstad met zijn vreselijke concentratie kamp en in deze mijn werden de mensen te werk gesteld . Er vielen in 1 jaar ruim 4500 doden.  Ik kan er niet in want er moet een enorme schoolklas worden rondgeleid. Wel goed dat ze dat doen. Schat ze 14/16 jaar  . Maar ik besluit dat ik er eigenlijk geen zin in heb ook niet voor later in de middag. Dus lekker terug naar mijn kamer voor een broodje en veel aardbeien. En om 3 uur naar de fietsenmaker en jawel de fiets is weer helemaal goed. Met een compleet nieuwe derailleur, hij was inderdaad geheel afgebroken door de klap. Nog even naar de kathedraal maar het miesert en de hele stad bestaat uit spek gladde kinderkopjes en dus lekker weer naar mijn warme kamer.

1. Marina:
    22 mei 2019
    Geweldig dat je je reis kunt voortzetten. Als je morgen door Usti komt doe ze dan de groeten van me. Auf geht's nach Deutschland, sehr gute Fahrt. Wel lekker dat je dan weer gewoon iets kunt zeggen. Het enige woord tsjechisch dat ik weet is dobre maar ik zie nu net dat het dobry moet zijn. Geweldig dat je je hebt gered al die dagen zonder de taal machtig te zijn.
  2. Truus van Lenthe.:
    22 mei 2019
    lekker uitgerust en morgen weer opgeladen op pad!
    lieve groet T.
  3. Fred en Marijke:
    22 mei 2019
    Fijn dat je fiets weer in orde is. Fijne dag morgen zonder veel regen. Marijke neemt vanavond weer een halve slaappil. Groeten Fred
  4. Conny en Tonnis:
    23 mei 2019
    Het weer wordt beter, de taal wordt beter verstaanbaar en de fietspaden beter?
    Goede reis!