Op zoek naar Dietrich von Reinking

5 augustus 2022 - Uelzen, Duitsland

Een paar maanden geleden ontdekte Bobo volkomen bij toeval, dat een verre voorvader van de Reinking’s een belangrijke jurist was geweest in Schleswig Holstein, Mecklenburg en Zweden/Denemarken in de eerste helft van de 17e eeuw,                                                                             Dietrich von Reinking 1590-1664 bekleedde veel verschillende  ambtelijke functies, zat een aantal jaren in Zweden  gevangen en wordt tenslotte in 1655 in de adelstand verheven. Hij bezat een fraai huis even buiten Hamburg en werd tenslotte begraven in of bij Rellingen , waar zich ook een groot grafmonument zou bevinden.
Het lijkt me bijzonder om omstreeks mijn verjaardag met de hele familie daarnaar toe te gaan en om dit tochtje voor te bereiden gaan Jacobijn en ik dit weekend kijken , of dit de moeite waard is.       We vertrekken  op vrijdag 5 aug om 7 uur uit Zwolle , Jacobijn rijdt, en het loopt lekker . Helaas gaat het wel regenen , maar het is niet extreem druk, tot we in de buurt van Hamburg komen, dan blijkt daar alles vast te staan door eindeloze wegwerkzaamheden en zijn we tenslotte tegen 12 uur bij het fraaie landhuis in Wellingsbüttel. Het huis is beslist niet het huis waar von Reinking woonde, dat was een “Lusthaus” in de 16e gebouw en in 1643 in zijn bezit gekomen. Het huidige huis  , ein Herrenhaus” is in 1750 gebouwd. We lopen eerst door het poortgebouw 1757, waarin een restaurant zou zitten, maar dat blijkt er niet meer te zijn. Het hoofdgebouw is een bejaardentehuis met in het park ook verschillende  bijgebouwen. Het kopje koffie moet dus in het plaatsje worden gebruikt en we vinden een prettig,maar te klein ( voor de familie 16 pers.) tentje waar we een lekker lunch hapje eten.  Ik heb via de pastor van de kerk in Rellingen een afspraak om 14.00 uur, het is hier 28km vandaan en we liken alle tijd te hebben. Maar helaas, het verkeer staat weer of nog steeds geheel vast en we komen( heb ook nog een verkeerd adres voor de kerk in Johanna gestopt) hijgend om 14.15 bij de kerk aan, . Geen enkel probleem. De organist blijkt van onze komst te weten, maar heeft geen flauw idee waarover we het hebben. We mogen naar hartelust omkijken in de schitterende kerk. Het blijkt een van de mooiste barokke kerken van Schleeswijk Holstein te zijn.. gebouwd in 1756. Een prachtig 8-hoekig gebouw, met binnen dubbele rijen galerieën en helemaal beschilderd. Maar……. Geen spoor van een grafmonument  van de Reinking voorouder . Het zou aan de buitenkant van de toren hebben gezeten.   Dat is dan dat.    Ik heb een hotelletje inUelzen een klein 100km naar het zuiden geboekt.  En ja dat blikt met alle staus in en om Hamburg een heel eind te zijn, wel of geen autobahn dat is de kwestie lang duurt het in ieder geval wel en we rijden er omstreeks 5uur het terrein van ons hotel op. Dat ziet er tamelijk unheimisch uit. Helemaal niet in het centrum, de Stadthalle blijkt een soort kegel centrum met hotel in een vanbuiten vervallen gebouw. Even proberen we of er in het stadje geen ander hotel is, maar besluiten dan toch maar via een automaat onze sleutels te pakken …. En het valt binnen reuze mee, keurige kamers.  Het is ook al een tijdje droog en we zetten de stoeltjes en het “heilige tafeltje op onder de hoge bomen en borrelen er lekker. Dan komt de volgende verrassing  , als we willen gaan eten in het stadje , blijkt er een Sommerfest  te zijn. Straten vol met eet tentjes en tenten waar keiharde life muziek wordt gespeeld. Het menu in het restaurant is aangepast aan het feest,  Wurst, maatjesharing niets vegetarisch  en dat terwijl Duitsland een van de meest vegetarische landen schijnt te zijn.  We verbazen ons bovendien, dat de mensen die naar de muziek Stan te luisteren, zo bijzonder weinig vrolijk of lacherig zijn, wel allemaal met een bier in de hand.         Dan terug naar het hotel, waar ik dit blog schrijf en we lekker vroeg naar bed gaan

1. Bobo:
    6 augustus 2022
    Mooi kerkje, jammer dat het grafmonument weg was. Veel plezier nog😘